michel-leonie-nova.reismee.nl

Kaapstad

Zuid Afrika 2017

Zuid Afrika, na maanden van aftellen en weken van voorbereiding is het dan echt zover. Waar bijna iedereen al heerlijk op vakantie is geweest en meestal poepiebruin terugkwam mogen wij nu. Voor ons een klein beetje een verlate huwelijksreis. Sinds onze eerste reis in 2010 blijft de vlam wat ons betreft wakkeren voor Zuid-Afrika. Nadat we vorig jaar met weemoed en enige jaloezie de reis van Edwin, Chantal & Devin hebben gevolgd mogen wij eindelijk weer!!!

23 september 2017 Dag 1: First Anniversary & Cape of Good Hope

Wat hebben wij een super vlucht gehad met KLM. We kregen stoelen aangewezen met meer beenruimte zodat Nova plek had om te spelen. Wat een verademing en doordat de vlucht niet geheel volgeboekt zat hadden we met zijn drietjes 4 stoelen in plaats van 2! Ons aangeschafte Deriyan opblaas stoel/bedje heeft iig ook zijn werk gedaan. Wat betreft Nova, wat een heerlijk meisje is het toch. Niet huilen en lief spelen (trots). Bij aankomst hebben we het grondpersoneel aangesproken met de vraag of er geen speciale uitgang was voor mensen met kleine kinderen zodat we niet in die welbekende ellenlange wachtrij hoefden te gaan staan met Nova... Geen probleem, kom maar mee was het antwoord... Yess... Totdat we aan de beurt waren en we alsnog volledig achteraan in de rij moesten aansluiten omdat we geen begeleiding van grondpersoneel met een geel hesje hadden. Afijn na ruim een uur gewacht te hebben eindelijk door de paspoortcontrole heen en op naar onze huurauto! Ook daar hebben we een aardige tijd moeten wachten, uiteindelijk waren we rond middernacht in ons guesthouse.

5 jaar geleden zijn we onze allereerste reis naar Zuid-Afrika hier begonnen en we hebben besloten hem nu met Nova nog een keer te boeken. African Queen Guesthouse werd toen gerund door 2 Belgen, nu inmiddels door 2 Nederlandse eigenaren. Na een heerlijke maar zeer koude nacht, waardoor we Nova tussen ons in moesten nemen (ze was ijskoud), op tijd weer wakker om van ons nieuwe avontuur te kunnen gaan genieten. Vandaag zijn we 1 jaar getrouwd! Toch wel een beetje speciaal! Gezien het goede weer besluiten we vandaag om naar Kaap de goede hoop te gaan. Gedurende de rit wordt het weer eigenlijk steeds beter. Cape of Good Hope is onderdeel van Table Mountain National Park. Behalve de mooie kustlijnen hebben ze er ook dieren zoals baboons, bonte bokken, zebra's & struisvogels. Laten we nou het geluk hebben ze allemaal gezien te hebben! Bij het Two Oceans Restaurent hebben we heerlijk geluncht en bij het welbekende bord uiteraard een nieuwe foto gemaakt, alleen nu met Nova erbij! Terwijl wij weer onderweg gaan valt Nova in een diepe slaap waardoor wij opgelucht ademhalen... Zowel 's nachts als overdag slaapt ze dus prima! Terwijl wij naar spelende, etende en zogende baboons kijken ontwaakt Nova uit haar slaap en is dolenthousiast als ze de baboons ziet. Eigenlijk wil ze ernaar toe... Maar laten we dat maar niet doen hahaha. Bij terugkomst besluiten we lekker te gaan eten bij The Toad in Noordhoek Farm Village, bekend bij de locale bevolking en altijd goed eten en veel aanspraak, nu nog meer met Nova erbij. Kortom een heerlijk en goed besteedde 1e trouwdag!

24 september 2017 Dag 2: Hermanus

Wat een heerlijke nacht, vannacht gelukkig de kachel aangekregen dus Nova heerlijk in haar eigen bedje kunnen slapen. Vandaag is het rond Kaapstad wat minder weer dus we besluiten de dagtocht naar Hermanus te doen. Deze mooie autorit voert ons langs een prachtige kustlijn met mega grote golven. Tot onze verbazing zien we bij Muizenberg zo'n 500 mensen lekker boarden en surfen... Hetgeen ons verbaast aangezien dit gebied bekend staat om de witte haai. We besluiten de auto even te parkeren en navraag te doen bij de locals. Wat blijkt, bovenop de berg zitten Shark whatchers... Zodra ze er 1 spotten gaat er een alarm af, relatief veilig dus...

We rijden door naar Grotto Beach en lunchen daar bij Dutchies (tent die van Nederlanders is), ze serveren er zelfs bitterballen, en die zijn ook bij de locals mega populair! Bij aankomst zijn we blij dat we kunnen gaan lunchen, nog even een schone luier en hoppa... Echter blijkt Michel de luiers vergeten te zijn, een beetje dom. We rijden naar een Spar en hoppa probleem opgelost, Nova een schone luier en wij een 3e pak rijker (voorlopig hebben we er dus genoeg haha). Gelukkig kunnen we hierna toch gaan lunchen en genieten we samen met Nova van heerlijke calamaristrips en hake (vissoort). Met onze buik flink gevuld nog even spelen op het strand (yeah klein sprongetje van vreugde want Nova heeft haar eerste 3 stapjes los gezet) waarna we naar het centrum van Hermanus rijden om zo hopelijk walvissen te spotten. In 2010 stonden we hier zij aan zij met Foppe de Haan, nu staan we zij aan zij met Nova walvissen te spotten. Althans wij kijken naar de walvissen en Nova plukt alle bloemetjes tussen het gras vandaan die ze maar kan vinden. Wat nou grootste zoogdieren op aarde... Hahaha. Na enige tijd hier in het zonnetje vertoeft te hebben moeten we terug richting Noordhoek, we zijn al laat en na enige twijfel besluiten we toch de mooie route langs de kust terug te nemen. Geen verkeerd besluit, het is een waanzinnig mooie route!! Doordat we deze route namen waren we nog later dan verwacht thuis en hebben we lekker sushi to go gehaald waarvan zelfs Nova nog lekker van zat te smullen.

25 september 2017 Dag 3: Cape Town

Vandaag zijn de weersvoorspellingen wat minder en besluiten we naar Kaapstad en het Waterfront te gaan. De dag start met regen en daarom gaan we lekker naar binnen, het Two Oceans Aquarium in! Een aquarium helemaal gericht op kinderen... Blijdorp zou hier wel eens een kijkje kunnen nemen. Zeer aan te bevelen dus. Nova is niet te houden en kruipt zelfstandig van de ene vis naar de andere en we horen elke keer wow! De duikers die in het haaienbassin bezig zijn, vindt ze toch ook wel erg interessant. Behalve Nova vonden ook wij dit erg leuk. Eenmaal buiten is het weer tegen alle verwachtingen in behoorlijk opgeklaard en bekijken we het V&A Waterfront op ons gemakje, laat Mies zich overhalen tot het kopen van een CD lokale muzikanten en valt Nova weer heerlijk in slaap en besluiten we lekker te gaan lunchen. Oesters, wijn, steak, pasta, jullie kennen het wel... ;) Na de Waterfront moeten we helaas even terug naar het vliegveld, de kinderstoel die we vrijdagnacht hebben meegekregen is niet veilig en voldoet eigenlijk niet aan wat we nodig hebben voor Nova. Het blijkt een goede keus en met een veilige en goede stoel kunnen we weer op weg.

Aan het einde van de middag gaan we naar Groot Constantia, dit is de oudste wijnboerderij van Zuid Afrika die is opgericht door een Nederlander, Simon van der Stel in 1684. We besluiten eerst een wijnproeverij te doen, mede doordat Nova iedereen met haar glimlach en vrolijkheid om haar vingertje wind hebben we veel aanspraak en daardoor ook veel plezier. Als dan tot slot er ook nog een meisje binnenkomt van een jaar ouder hebben we helemaal geen omkijken meer naar Nova, die hebben samen heerlijk op de grond zitten spelen en hun eigen proeverij gehouden. Tot slot zijn we heerlijk gaan eten in 1 van de restaurants die Groot Constantia op het landgoed heeft. Wat een super afsluiting van wederom een mooie dag.

26 september 2017 Dag 4: Boulders Beach & Chapmans peak

Pinguïns!!! Deze ochtend gaan we naar Boulders Beach. De Afrikaanse pinguïn is een bedreigde diersoort, hierdoor worden ze goed in de gaten gehouden. In 2010 zijn we hier al een keer geweest, maar met Nova erbij is het toch nog een stuk leuker. We sluiten Boulders af door even lekker in het zonnetje op het strand te spelen met de pinguïns in de zee op de achtergrond. Doordat Nova wederom lekker in slaap valt besluiten we de mooie route naar Houtbaai te nemen via Chapmans Peak Drive. Wat een mooie route en omgeving is dit toch. We besluiten aansluitend in Houtbaai bij Dunes te eten, heerlijke garnalen en sushi en Nova vermaakt zich ook prima in het zand. Wat een top vakantie tot nu toe!

We besluiten even bij te tanken in onze accommodatie waarna we willen gaan dineren bij Beau Constantia... Een wijnhuis wat volgens Michel een ervaring op zich moet zijn. De helling waarop we moeten parkeren is zo stijl dat Mies moeite heeft om met die bolide van ons de juiste draai te maken waardoor we mijns inziens bijna in de wijngaard belanden. Uiteindelijk geparkeerd, hartslag weer op normaal niveau en op naar het restaurant. Het ziet er subliem uit. Kinderen zijn ook welkom maar als we willen gaan zitten blijken ze geen kinderstoel te hebben en verwachten ze dat Nova op en normale stoel gaat zitten. Dat gaat hem niet worden... Een ervaring op zich inderdaad... Dan nog maar een keer eten in dat heerlijke restaurant van gisteren!

Welkom op ons Reisblog!

Hallo en welkom op ons reisblog!

Dé plaats om op de hoogte te blijven van alle avonturen en ervaringen tijdens onze reis naar Zuid-Afrika. Vanaf nu zul je hier dan ook regelmatig nieuwe verhalen en foto's vinden, en via de kaart weet je altijd precies waar we ons bevinden en waar we zijn geweest! Meer informatie over onszelf en de reis die we gaan maken vind je in het profiel en als je op de links aan de rechterkant van dit reisblog klikt kun je onder andere meer informatie over de overnachtingsadressen vinden.

Wil je automatisch een mailtje ontvangen wanneer er een nieuw verhaal of een nieuwe fotoserie op deze site staat? Meld je dan aan voor onze mailinglijst door je e-mail adres achter te laten in de rechter kolom.

We doen ons best om zodra het mogelijk is ons reisblog bij te werken, maar omdat we soms wellicht op plekken zullen zijn waar we geen internet hebben zal het reisblog in ieder geval niet elke dag worden bijgewerkt. Waarschijnlijk zal er om de paar dagen een update volgen.

We zien je dan ook graag terug op ons reisblog en laat gerust af en toe eens een berichtje achter!

Leuk dat je met ons meereist!

Liefs,

Michel, Leonie & Nova

Ps. De oproep bovenaan dit reisblog om ons extra fotoruimte kado te doen mogen jullie negeren, we zijn niet van plan om meer dan 200 foto's te uploaden dus extra ruimte is niet nodig!