michel-leonie-nova.reismee.nl

Franschhoek

27-09-2017 Dag 5:

We zijn alle 3 weer voor de klok van 7 uur wakker. Vandaag niet erg want we willen naar de tafelberg. Na een kort maar goed ontbijt en nadat we de auto hebben ingeladen rijden we naar de Tafelberg. We dachten vroeg te zijn, maar anderen waren nog vroeger. Achteraan sluiten in de rij dus! Na zo'n driekwartier wachten wordt er door de manager van de kabelbaan besloten dat de Tafelberg dicht gaat wegens te harde wind op de top... Waarschijnlijk voor de rest van de dag... Dat noemen de dus pech hebben, maar dat risico is wel ingecalculeerd dat weet je hier in Kaapstad. De weersvoorspellingen waren goed, alleen de wind is helaas spelbreker. Op naar Franschhoek dus! Dit doen we via Stellenbosch, beide staan bekend om zijn wijn en wijnboerderijen (Boschendal, Tokara, Delaire, La Motte etc..). We besluiten heerlijk bij Tokara te gaan lunchen, ze hebben een mooie speelplek voor kinderen en onder het genot van een lekkere chardonnay kan ik in het zonnetje genieten van het uitzicht en van mijn 2 liefies in het groene gras. Ik knijp mezelf maar nog eens om echt te beseffen wat een rijkdom dit alles is.

Terwijl Nova lekker licht te slapen nemen we nog een fout Desert...chocadetaart en cheesecake..Jammie zou Nova zeggen...maar die slaapt hahaha.

Na dit alles rijden we naar onze 2e accommodatie, La Chataigne, een kleinschalige wijnboerderij (eigenaren zijn Zweeds) welke gelegen is tussen Stellenbosch & Franschhoek, die zo'n 9000 flessen wijn per jaar produceren. Het huisje dat we hier hebben (Kastanje cottage) is gelegen tussen de wijnranken. Heerlijk knus en mooi gelegen, hier vermaken wij ons wel de komende dagen!

28-09-2017 Dag 6:

Al 2 avonden vroeg ons bed in ofwel even bijtanken van laten we zeggen het afgelopen jaar!? We ontwaken dit keer niet uit onszelf maar door een aantal luidruchtige buren die in de boom naast ons huis nestelen. Heerlijk wakker worden dus.

Na een lekker zelfgemaakt ontbijtje snel de spullen verzamelen en op naar Warwick Estate waar we om 10.00 uur een Big Five Wine safari doen. We gaan voor het eerst met Nova in een safari jeep, de ergodrager biedt uitkomst! Al hobbelend en schuivend rijden we de wijnranken op en Nova vindt het prachtig. Zwaaien naar alle werkende mensen en klappend in dr handjes van plezier terwijl ik mezelf probeer vast te houden om zodoende niet van de bank te wippen en of Nova dr hoofdje tegen de leuningen te laten vallen/botsen. Een training op zich haha.. Een soort van yoga Suus maar dan anders hihihi (hier moet je ook lenig en behendig voor zijn) de wijn, de zon en de prachtige vergezichten zijn hier het zen stukje denk ik dan maar.

Ondertussen krijgen we uitleg over hoe het wijn maken werkt. Als een wijnveld vervangen moet worden dan worden eerst alle wortels uit de grond losgewoeld, hierna moet een veld ruim 2 jaar onbezaaid bijkomen, hierna kunnen nieuwe stronkjes worden geplaatst. In de eerste drie jaar die volgen komen er wel druiven aan, maar kunnen ze deze nog niet gebruiken om wijn van te maken. Het duurt dus minimaal 5 jaar alvorens je wijn kan maken. Hoe langer een stronk in de grond staat hoe beter de wortels in de grond groeien en hoe dikker de wijnstronk wordt hoe beter de kwaliteit van de druiven en dus de wijn.' s ochtends om 11.00 uur zitten we dan ook aan onze eerste glas witte wijn...heerlijk! Hierna nuttigen we een heerlijke picknick....we hoopten dat Nova lekker in slaap zo vallen....dat deed ze pas 2 uur later hahaha. Desondanks heerlijk genoten van een lekkere rosé, zelfgemaakte marmelade, zelfgemaakt brood en nog veel meer....smullen en genieten dus terwijl we de rest van de dag lekker luieren in het Afrikaanse en behoorlijk warme zonnetje.

Vanavond besluiten we heerlijk voor het eerst te braaien bij ons huisje en vooral lekker te relaxen, Nova happy met dr steentjes, wij happy met Nova.

29-09-2017 Dag 7:

Echt uitslapen is er tot nu toe niet bij want zowel Michel als Nova zijn elke ochtend rond de klok van 7 klaar wakker. Voor Nova betekent dit 1 groot feest, lekker ravotten en klimmen en klauteren op en rondom het bed. We nuttigen een lekker ontbijt en gaan om half 10 op weg naar La Motte Wine Estate. Dit is 1 van de oudste en beroemdste Wine Estates van Franschhoek Valley. We starten daar om 10 uur 's ochtends met een Food and Wine pairing. We zijn niet de enigen, zo is er een zeer spraakzame en gezellige dame (die ons een beetje doet denken aan Lianne, dus dat is altijd goed) die zelf op een ander Wine Estate werkt en uitzonderlijk leuk en aantrekkelijk kan vertellen over het land en de wijnen. Dan zijn er nog 4 mannen van Mies zijn leeftijd, waarvan 1 de eigenaar is van een redelijk bekende reisorganisatie die de andere 3 heeft uitgenodigd. 1 van die andere drie werkt voor Tripadvisor en na een aantal wijntjes (want die gaan er aardig in bij die gasten- zou ik ook doen als ik een privé chauffeur had) krijgen we een kortingscode en nog wat andere leuke tips waar we besluiten gebruik van te maken. Met deze mensen en de hostes die alles aan elkaar verteld hebben we een uitzonderlijk leuke ochtend. Daarnaast hebben we er ook echt wat van opgestoken! Tip 1: start altijd met bubbels. Tip 2: stel je hebt een sauvignon liggen maar gasten willen graag een chardonnay...die je dus niet hebt, gebruik dan citroen in combinatie met de sauvignon (dan maak je er alsnog een chardonnay van), Tip 3:  combineer een merlot met sojasaus en brood (heerlijk!). En eindelijk heb ook ik een lekkere rode wijn gevonden, we nemen dan uiteraard ook wat flessen mee!

Nova vindt het ook allemaal prima, die speelt lekker op haar kleed op de grond of is aan t tekenen in de stoel.

Daarnaast doet ze met alles en iedereen high five'en, low five'en en mini five'en. De tijd van haar leven dus. Bij terugkomst in het huisje valt ze dan ook vrijwel direct in slaap zodat wij lekker tijd voor ons zelf hebben en weer kunnen ontnuchteren. Ofwel fotograferen en studeren. ' Avonds sluiten we de dag af met een etentje met een waanzinnig uitzicht bij Roca (bedankt voor de tip African Guys). Wat een super dag met ook heerlijk mooi weer.

Riet

Ik denk dat jullie je niet vervelen qua natuur ETEN en DRINKEN ???‍♀️

Trudi

Weer een heel leuk geschreven verhaal ?????

Chantal

Klinkt heerlijk en geweldig allemaal, weer een groot avontuur......Proost?

Joke

Het klinkt allemaal top en die lieve Nova geniet op en top zo te horen

mirjam

Weinig op de achterbank, eerder toekijken hoe jullie het ene na het andere heerlijke wijntje nuttigen, ook lekker....ga zo door!

Lianne

Zeker een goede tip om met bubbels te beginnen! Die houden we erin ?.
Prachtig door de wijnranken lijkt me. En wat super fijn dat alles zo goed gaat met Nova. Gezellig dat je onderweg een type als mij hebt ontmoet?. Lieverds geniet?☀️?

Shirley

Lekker blijven slobberen die wijn he! hahaha
Heerlijk verhaal weer Leonie!

Thea

Wat een pracht verhaal en wat krijgen jullie veel te zien zo blij dat Nova het ook zo goed doet he geniet nog maar fijn gr ????

Irene

Wat fijn dat jullie zo genieten ?? met z,n drieën ?kijk al weer uit naar het volgende verhaal.

Natasja

En zo krijgt Nova het reizen ook van jullie mee. Fijn dat het zo goed verloopt met elkaar!
Naast natuur ook een echte culinaire reis.
Tot een volgend verhaal.
Wij hebben vandaag een boswandeling gemaakt. Het was een zonnig dagje. Veel padden stoelen op de foto gezet :-)

groetjes Freddy en Natasja

claudia

klinkt zo heerlijk allemaal! en wat grappig over de chardonnay... gewoon een paar druppels citroen bij de wijn? xx claudia