michel-leonie-nova.reismee.nl

Thabile Lodge

Dag 20, 21 & 22

We besluiten een dag eerder bij Karoo National Park te vertrekken. Na al die dagen met Nova Game Driven in de auto zijn we wel toe aan wat luxe. Doordat we de avond ervoor alles al hebben ingepakt kunnen we 's ochtends eigenlijk direct na het wakker worden vertrekken. Toch besluiten we om heerlijk rustig aan te doen en eerst te gaan ontbijten. Geen gek vlees of kidney's deze keer... maar gewoon een open sandwich met ei, bacon, champignons, avocado, etc., heerlijk smullen dus!! Na nog wat leuke gesprekken met verschillende Zuid-Afrikanen vertrekken we nu toch echt richting Oudtshoorn.

De weg ernaar toe gaat het eerste stuk nog door woestijnland...maar wat voor woestijnland. Het is echt onvoorstelbaar mooi! Ineens moeten we remmen in verband met een grote groep bavianen op de weg, die zich gelukkig snel uit de voeten maken. Voordat we bij Oudtshoorn komen moeten we eerst via de oostzijde van de Swartberg bergketen – ten zuiden van het ‘gehucht’ Klaarstroom – de bergen doorsteken via een smalle kloof. Deze doorgang wordt de Meiringspoort Pass genoemd. We stoppen halverwege de kloof bij een waterval, erg mooi om te zien. Vanuit hier rijden we door tot we in Oudtshoorn bij Thabile Lodge aankomen.

De eigenaar is duidelijk homo, aan zijn hele manier van doen en laten maar ook aan de sleutelhangers van de kamers te zien is dit voor ons direct duidelijk. Uiteraard niks mis mee, maar het is grappig om te zien hoe ze dit op een in hun ogen zo professioneel mogelijk manier proberen te verbergen/verdoezelen voor de gasten. Ze hebben 6 honden, waarvan er 1 nogal Grumpy is. Nova loopt de hele tijd woef woef en de honden lopen net zo vrolijk achter haar aan. De 'living' room van de lodge is mooi, ze willen dat je, je er thuis voelt. Echter doordat de honden gewoon op de banken liggen, de vloer mede door de honden nogal ranzig is en niet alle honden kindvriendelijk zijn, kunnen we daar toch niet volledig op ons gemak zijn. Als je gaat eten heb je direct bedelende honden aan je voeten of ze smeren Nova onder met hun gekwijl hahaha. De kamers zelf zijn wel echt perfect...zodra we gesetteld zijn en Nova op bed willen leggen komt de eigenaar met zijn gevolg aan, om klaarblijkelijk een boomslang te verwijderen die zich die ochtend onder ons dak heeft genesteld. De eigenaar staat versteld dat we niet naar een andere kamer hoeven of gillend wegrennen. Nee dat is het leven in de bush, zorg maar dat je hem weg haalt. Dit lukt echter niet, gedurende die middag terwijl Nova lekker slaapt houden wij slangenwacht. Hij komt en verdwijnt weer. Een nieuwe poging morgen maar! Slaap lekker slang, dan doen wij het ook.

Terwijl Michel en Nova perfect hebben geslapen, heb ik die nacht/ochtend bijna de neiging gehad om persoonlijk die slang op te pakken en in de boom naast ons te zetten om zodoende die 'pleuris' vogels op te vreten. Vanaf half 4 die nacht hebben ze mij met hun gegil en gekrijs uit mijn slaap gehouden... een hel was het! Bij het ontbijt krijgen we direct een andere kamer toegewezen hahaha.....zijn we ook meteen van de slang af. Mooi! We gaan deze ochtend naar een struisvogel farm. We krijgen een rondleiding waar verteld wordt dat vrouwtjes en mannetjes vanaf april tot december in het parings seizoen zitten. Als de mannetje in love zijn krijgen ze een knalrode snavel en voorpoten. Tevens wordt verteld dat als je aangevallen wordt door een struisvogel je plat op je buik moet gaan liggen...niet wegrennen...aangezien ze 70 km per uur rennen en jij niet! Je hoofd wordt wellicht als een ei gezien (zeker als je blond bent) en het ergste wat er dan kan gebeuren is dat ze gedurende 48 uur op je hoofd gaan zitten om zodoende in hun ogen je hoofd/ei uit te broeden. Daarnaast wordt uitleg gegeven over welke veren ze gebruiken, hoe ze geplukt worden en dat struisvogel biltong de lekkerste van allemaal is. Ze laten zien hoe ze een plumeau (schoonmaak ding) maken met de hand en hoe de eieren uitgebroed worden.

Tot slot rijden we met kar en ezels naar andere struisvogels toe. Hier krijgen we de kans om op de foto te gaan (wat ik uiteraard doe met Nova) en er op te rijden (dit doe ik zonder Nova). Eigenlijk dierenmishandeling, maar mijn collega Annelies had benadrukt dat ik het echt moest doen. Een natuurtalent noemde Michel me hahaha. Een leuke en goed bestede ochtend die we afsluiten met het voeren van de struisvogel, wat best wel spannend was. Gelukkig gingen ze alleen voor de mais!

Aangezien Nova in de auto direct in comateuze toestand valt nemen we de alternatieve route terug, over gravel. Erg mooi en een aanrader. 's avonds zijn er nog meer leuke andere gasten. Naast een busje vol Duitsers (die we lekker negeren) zijn er 2 Zuid-Afrikaanse mannen die op de motor een trip doen. 1 van hen doet op Noordhoek Beach paardrij safari's en we worden uitgenodigd om dit een volgende keer als we in Kaapstad zijn te komen doen. Het andere stel woont in Port Elisabeth en hebben gisteren meegedaan aan een halve marathon. Met hen hebben we een zeer gezellige avond!

De derde dag gaan we naar de Cango Caves. De Cango Caves bij Oudtshoorn in de Klein Karoo zijn indrukwekkend grote en mooie limestone grotten.  Helemaal indrukwekkend was aan het einde van de guided tour toen de gids ging zingen om de akoestiek te laten horen.  Klein kippenvel momentje..maar dat kwam vanwege het feit dat ze in het Afrikaans prachtig zong. Hierna nemen we een heerlijk ijsje en besluiten we een gedeelte van de Swartberg Pass te rijden. We kunnen hem niet helemaal rijden omdat een groot gedeelte helaas is afgesloten in verband met overstromingen en aardverschuivingen. De bergketen Swartberge vormt een natuurlijke scheiding tussen de weelderige valleien van de Klein Karoo en de droge vlaktes van de Groot Karoo. Lange tijd reisde men met een boog om de ruige bergen heen. Totdat de briljante Zuid-Afrikaanse ingenieur Thomas Baine een eeuw geleden besloot om dwars door de keten een pas te maken: de Swartberg Pass. Je komt langs adembenemende uitzichten, diverse landschappen, beekjes en bloemenzeeën. Erg mooi, maar ook erg stijl met die bolide van ons haha. Morgen op naar onze laatste accommodatie. Wat een heerlijke reis tot nu toe!

Eveline

Rijden op een struisvogel, fantastisch! Dat heb ik zelfs nog niet eerder gedaan! ;-)

Wout

Weer een super mooi verhaal

Joke

Wat een heerlijk verhaal zeg ik heb gewoon zitten lachen hoe je het allemaal omschrijft

Koos Thea

Wat heb je alles weer mooi omschreven prachtig verhaal en alweer een beetje bij gekomen van de reis terug