michel-leonie-nova.reismee.nl

Addo Elephant National Park

Dag 14

We gaan als eerst naar Birds of Eden. Hier kan je vrij rondlopen en verschillende vogels bewonderen en zien. Van binnen is het een stuk groter dan je van buitenaf kan zien, dit omdat de route ook nog een stuk de grond in gaat. Er vliegt van alles, ook een aantal iets te nieuwschierige Ara's. Ik besluit Nova er toch maar een beetje bij uit de buurt te houden. Erg leuk gedaan....maar die fladderende gevallen langs m'n oren en hoofd vindt ik maar niks en ben dan ook blij als ik weer buiten sta. Hierna rijden we door naar Addo, onderweg weer even flink wat boodschappen in slaan en bij het afrekenen heeft Michel nog even een mooi bouwvakkers decolleté momentje. Volgens hem omdat ie zoveel afgevallen is whahaha. Nou dit er dan maar weer even aanvreten met een XXL Macje.

In onze haast vergeten we te tanken en moeten dit onderweg doen in een wat afgelegener dorpje, omdat Mies geen klein geld heeft om de jongen bij de benzine pomp te bedanken ( het is hier normaal dat je 2 of 5 rand geeft als bedankje), geven we hem 20 rand. Nou dat was ons beste weggeven geld ever....wat was deze jongen blij!

Op naar Addo. Bij binnenkomst worden we vrijwel direct getrakteerd op echt een gigantische mannetjes olifant (Addo staat bekend om de grote olifanten met grote slacht tanden) die in Must is. Hij komt iets te dichtbij en besluiten toch maar wat gas te geven. Verder zien we eigenlijk vrij weinig, het park is zeer heuvel achtig en vrij dicht bebost. Dus het is echt mazzel hebben wil je iets zien. Het huisje bij Main Camp is zeer basic en echt wel aan onderhoud toe, we moeten voor t eerst echt gebruik van het geleende Deriyan Tentje. Gelukkig blijkt Nova ook daar weer goed in te slapen.

Dag 15 &16

In Addo insnoer de mogelijkheid om een privé gids in je eigen auto mee te nemen. Aangezien we met Nova niet in de safari auto's mogen besluiten we hier voor de ochtend en middag gebruik van te maken. Simni is zijn naam (afgekort, want de rest kunnen we niet uitspreken). We geven hem de sleutels van de auto, mies voorin en ik en Nova achterin. Helaas beide keren geen leeuwen, die hebben zich goed verscholen vandaag. Wel vinden we een secretaris vogel en een gigantisch giftige pofadder. Mijn inziens zit ik achterin een formule 1 wagen, maar duidelijk is dat Simni een prima chauffeur en gids is. Dat blijkt wanneer onverwachts vanuit de diepte ineens twee olifanten al battelend omhoog komen. De ene is er klaar mee, maar de andere komt voor Michel echt te dicht bij de auto. Maar Olifanten die vindt Nova echt fantastisch...deze dus ook. Gelukkig voelde ze erg goed aan dat ze muisstil moest zijn. Op andere momenten moet ze alleen even leren dat ze niet op de ramen moet tikken als er een aantal pal naast je auto staan....SST Nova. Gelukkig is het Addo en staan ze er bekend om dat ze niet agressief zijn.

De dag erna rijden we zelf, alleen is het erg bewolkt en laten de dieren zich niet echt zien tot we aan het einde van de ochtend bij een waterhole aankomen waar wel zeker 100 olifanten zich verzameld hebben. Behalve dit is er niet veel meerijden op de achterbank aan hoor Mirjam ;).

We vinden het een mooi park en zeker geschikt voor fotografie maar het is te erg en te dicht bebost om behalve olifanten, kudu's, buffels, hartebeesten en zebra's andere dieren te kunnen spotten. Morgen op naar Mountain Zebra National Park.

Eveline

Dit klinkt weer super!! Mooie reis tot nu toe, ik ben zoooo jaloers!!

Trudi

Weer hele leuke verhalen en al veel ge, in, weer benieuwd naar de feiten het volgende verhaal, nog heel veel plezier ? ?

mirjam

Hahaha, geweldig weer ondanks het gebrek aan 'spannend' wild!

Lianne

Prachtige verhalen weer! Fijn dat we jullie zo kunnen volgen. Geniet ervan ❤️

Irene

Weer leuke verhalen, een genot om ze te lezen.

Joke

Jullie maken weer heel wat mee en zo te lezen vind Nova het prachtig

Lijneke

Geweldig ,geniet van elk verhaal hoor.

Lijneke

Wat een geweldige foto's Mich.Goed getroffen.
Zou willen dat ik naast jullie stond mee te genieten

Shirley

Super!!!...mooie foto's Mies!!!!

Wout

Zijn weer mooi geschreven belevenissen. Lees ze met plezier, ook de foto's zijn super.